Victoria Baltag: “Vorbim de un film de interes național”

O tânară regizoare a avut curajul să realizeze primul lung-metraj despre Experimentul Pitești, în care apare și maestul Ion Caramitru. Victoria Baltag are un palmares de peste 40 de documentare și scurt-metraje cu premii internaționale, este doctorand la University College London pe istoria cinematografiei și se luptă pentru finalizarea peliculei despre atrocitățile petrecute în perioada comunismului la Pitești.

1.Ce te-a determinat să faci un film despre Experimentul Pitești? 

În 2011 am participat la Școala de Vară organizată de ICCCMER (Institutul de Cercetare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc) unde am aflat pentru prima dată despre ororile petrecute între 1948-1952. După curs am povestit prietenilor și rudelor despre Experimentul Pitești și am constatat că nu știau prea multe persoane despre Fenomenul Reeducării.

Apoi am mers la Pitești și am întrebat locuitorii, dar nici ei nu știau despre ceea ce se întâmplase în orașul lor. Această parte a istoriei noastre triste nu se află în cărțile de istorie și foarte puțini oameni cunosc această față a perioadei comuniste. Am considerat că un film despre acest subiect, în mare necunoscut, este necesar atât pentru România cât și pentru întreaga lume. Ca să clădim o societate sănătoasă trebuie să avem o temelie solidă, bazată pe cunoașterea trecutului.

2. Cum ai simțit atmosfera din timpul filmărilor la această peliculă? 

A fost o atmosferă frumoasă, în ciudă subiectului. Suntem o echipă de oameni tineri, muncitori, ambițioși, pasionați. Lucram câte 16-18 ore pe zi și nimeni nu se plângea, deși nimeni nu era plătit. Sunt o norocoasă să am în jur oameni deosebit de frumoși sufletește, spiritual și comportamental. Am făcut o familie pe platourile de filmare.  Această familie de oameni  frumoși au nevoie să-și plătească chiriile și să trăiască decent, drept pentru care mă lupt să pot să îi plătesc pentru munca prestată și am nevie de ajutor în acest sens.

3. O proiecție privată a acestui film s-a desfășurat pe data de 1 martie și a fost dedicată antreprenorilor și filantropiștilor. De ce a fost dedicată doar lor? 

Filmul mai are nevoie de 56 000 de euro pentru finalizare. Proiecția privată a fost destinată persoanelor care pot susține financiar finalizarea lung-metrajului.

Vom mai organiza o asemenea proiecție în mai 2018. Persoanele care cred în educație, în cultură și în proiecte de calitate, sunt rugate să mă contacteze. Vorbim despre un film de interes național, care este la un pas de finalizare și are nevoie de contribuția financiară a domniilor voastre pentru a ajunge la lumina sălilor de cinema.  Nicolae Iorga spunea că o națiune care nu își cunoaște istoria este ca un copil ca nu-și cunoaște părinții. Acest film de interes național spune povestea unei istorii uitate și prea puțin cunoscute a perioadei 1948-1952 în România, când, prin prisma unei doctrine politice prost înțelese, ne-am distrus intelectualitatea și burghezia țării, elita unei societăți. Filmul artistic la care lucrăm este primul de acest tip, despre Experimentul Pitești, un film independent, realizat din strângeri de fonduri. Suntem la un pas de finalizare și facem apel la companiile care pot direcționa luna aceasta cei 20% din impozitul anual pe profit pe 2017 către proiectul nostru. O pot face aici.

4. Cum a fost primit filmul de către spectatori? Cum ai simțit sala la final?

Vă voi da câteva citate din impresiile spectatorilor (postate pe rețelele de socializare după proiecție sau trimise în mesaje private):

’’ Dragă Victoria, filmul tău este uluitor de bun! N-ar merge în cinematografele noastre? De ce? Pentru că este mult peste ce se poate vedea la noi? Eu n-am văzut niciun film românesc ca al tău! E dur, este extrem de bine documentat, se simte, nu trebuie să verifici cu documente din arhive sau cărți. Îți tăie respirația, ritmul, filmarea, privirea ca laserul asupra realității. Cadrele – o frumusețe de unghiuri, ajută curgerea narațiunii, când lină, când pogorându-se în cascadă. Acțiunea este condusă cu mână de maestru. Parcă ai fi la al 10-lea film (american), nu la primul! Mă așteptăm să fie bun, dar chiar așa? WOW! Uluitor de-a dreptul! Știi tu pentru ce te lupți! Ți-ai înțeles și asumat misiunea cu aplomb, știi perfect de ce este nevoie (nu doar acum, ci pe termen lung în societatea asta bolnavă, aparent incurabil atinsă de boala pe care tu o arăți acolo foarte bine, punând degetul pe rană!) și cu siguranță vei găsi și calea să-ți realizezi misiunea, pentru că este aceea a unui Artist rar. Chiar Baltag, chiar Victorie! O îmbinare de zile mari, sub semnul căreia te-ai așezat, frumos destin nepereche al filmului românesc! (Să zic feminin? Să zic herculian! – de zece ori masculin). Forță, să-ți duci la bun sfârșit misiunea! Restul, de la Dumnezeu, din plin să fie!’’ (Olivia Ghirvasiu)

’’ Un moment mai mult decât emoționant. În curând am să fac o recenzie a filmului și să vă invit să o susținem pe Victoria Baltag pentru a finaliza filmul artistic despre Fenomenul Pitești. Haideți să ne susținem Românii adevărați!’’ (Vișinel Bălan)

’’ Joi am luat parte la prima proiecție privată a unui film românesc, consistent, dur, real, important și important! Fenomenul/experimentul Pitești se întâmplă și în prezent, subtil, dar cu efecte pe care nu mai avem timp să le observăm decât la final. Istoria e precum o greșeală care revine până când o înțelegem/învățăm și evoluăm. Filmul e aproape gata, pe ultima sută de metri. Pentru antreprenorii interesați să investească într-un film artistic românesc care aduce plus valoare României, regizorul filmului, Victoria Baltag, vă așteaptă propunerile. Felicitări tuturor celor implicați în realizarea acestei pelicule extraordinare!’’ (Ion Cristea)

’’ Ieri am participat la Muzeul Țăranului Român unde a avut loc o proiecție privată cu a doua parte a filmului, „Herman – Omul din spatele terorii“, în varianta brută regizorală. Este un film artistic de lung-metraj despre Experimentul Pitești din perioada regimului comunist și primul pe piața românească și internațională. Din păcate, filmul este finalizat în proporție de 95%, iar cei 5% ar însemna colorizarea, grafica, înregistrarea foley, sound design-ul, masterizarea, muzica, mixaj-ul, subtitrarea. În momentul de față, regizoarea filmului, Victoria Baltag, are nevoie de oameni cu firme care să o ajute cu finanțarea, direcționând 20% din impozitul anual pe profit, dar și de persoane fizice care pot direcționa cei 2% din impozitul anual.

Este un film interesant, deoarece transpune ororile trecutului în prezent. Unii spun că e greu să îl privești, doar că aceeași senzație o ai și când vezi un film horror, dramă sau ficțiune. Numai că acele filme nu aduc un impact în societate. Cineva a spus că e imposibil ca ceea ce s-a întâmplat atunci să se mai întâmple. Vă dau un exemplu, cazul sclavilor de la Berevoești sau fenomenul (cazul) Shanghai. Filmul încearcă să te facă să conștientizezi ceea ce s-a întâmplat și ceea ce se întâmplă în momentul de față în societate. Mulți dintre cei care au trăit în acea perioadă nu cunosc adevărul din spatele regimului, cum nici noi, în prezent, nu cunoaștem multe grozăvii care se petrec. (chiar și cu ajutorul autorităților, vedeți cazul Shanghai). Nu cred că ne vom întoarce la totalitarism sau comunism, dar sigur practici din acea vreme vor tot exista de acum încolo. Printre noi mai trăiesc ,,comuniști’’ care își impun influența căpătată în perioada ceaușistă. Cei care vor să ajute și pentru mai multe informații – https://www.facebook.com/victoria.baltag.33 ‚’’ (Mihai Sandu).

5. Maestrul Ion Caramitru, luptător la Revoluția din 1989, apare în acest film. Cum a fost să lucrați împreună la acest proiect?

A fost o experiență extraordinar de frumoasă. Am filmat câteva zile în casa memorială a poetului Mihai Codreanu și Domnul Caramitru ne recita din poeziile sale în timpul pauzelor. A fost mirobolant pentru mine, sunt o persoană norocoasă pentru că am avut onoarea să lucrez cu un om atât de ambițios, puternic, talentat și sobru cum este Dumnealui. M-a încurajat mereu și ne-a încurajat pe noi, cei care lucrăm la producția lung-metrajului, ceea ce a dat și mai multă viață proiectului.

6.La ce proiecte lucrezi în paralel și cum intenționezi să le dezvolți?

Sunt în post producție cu un documentar despre Titus Munteanu și în dezvoltare cu reproducerea filmului pierdut a lui Benjamin Fundoianu (Fondane)- Tararira-  regizat în Buenos Aires în 1936. Lucrez de zor, cu spor.

7.Ce i-ai spune unui străin despre România?

Că este o țară care merită văzută, explorată.

8.Ce nu ai vrea să se spună despre România și despre români?

Că este o țara cu oameni leneși, că-și plâng de milă și că  dau vina pe alții pentru neajunsurile lor.

9.Ce putere bună crezi că au oamenii și nu o folosesc?

Iubirea. Dăruirea. Ar trebui să iubim mai mult și mai bine. Necondiționat. Ar trebui să dăruim mai mult și mai bine. Necondiționat. Acestea țin de o înțelepciune și de o educație aparte.

10.Ce cuvinte ai vrea să auzi mai des?

Totul este posibil atâta timp cât ai intenții sincere, frumoase  și pozitive!

Îți mulțumesc!

Credit Foto: Arhivă Personală.

One comment on “Victoria Baltag: “Vorbim de un film de interes național”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *