Amintiri din prima calatorie la Prislop

Arsenie-Boca

Se spune ca romanii sunt oameni credinciosi, cu frica lui Dumnezeu, iar numarul mare de enoriasi intalniti la manastirile din tara noastra mi-a intarit aceasta convingere. Desi mereu mi-am planificat calatoriile, ceva sau cineva m-a determinat sa plec din senin, singura, cu trenul de la miezul noptii, spre judetul Hunedoara. Nu stiam foarte multe lucruri despre locul unde aveam sa ajung, dar intuiam ca sunt pe cale sa patrund intr-o altfel de lume.

Ceasul arata ora 07.00 cand am coborat din Accelerat, la statia Subcetate, intr-o gara mica, fiind intampinata de un caine prietenos si de doi taximetristi infrigurati de aerul diminetii. Prin intermediul lor am aflat ca unica modalitate de a ajunge la Manastirea Prislop este cu taxiul, contra sumei de 30 de lei. Tot unul dintre soferi mi-a dezvaluit ca pot gasi gazduire in sat cu 25-30 de lei pe noapte. Manastirea propriu-zisa se afla situata la 3 km de satul Silvasu de Sus, din judetul Hunedoara, imprejmuita de numerosi brazi falnici, ce par niste soldati neclintiti de la granita unei paduri nefiresc de frumoase.

Prislopul – bijuteria Transilvaniei

In prezent, Prislopul este o manastire de maici, care ingrijesc cu multa daruire imprejurimile. Biserica este situata chiar in mijlocul curtii manastirii, fiind inconjurata de o oaza de verdeata si de doua paraiase ce serpuiesc tainic de-a stanga si de-a dreapta lacasului. Interiorul bisericii este pictat de Parintele Arsenie Boca, fiind foarte diferit de al altor lacase de cult ortodox.

Manastirea Prislop

Picturile sunt zugravite in culori foarte deschise, iar chipul Mantuitorului, extrem de luminos, iti induce o stare de inaltare. In fata micutei biserici se deschide un drum spre un deal ce urca la cimitir. Clipocitul unui parau te insoteste pana in varful dealului, unde te asteapta imaginea unui Colt de Rai.

Uimirea mea venea din faptul ca, desi in fata ochilor aveam o marturie a faptului ca toti suntem trecatori pe pamant, mi se parea ca intrasem pe un taram de vis. Cimitirul adaposteste osemintele maicutelor si tine la loc de mare cinste mormantul Parintelui Arsenie Boca, in fata caruia pelerini din intreaga tara vin si se roaga. Toate mormintele, dar in special cel al Parintelui Arsenie Boca, erau impodobite de nenumarate flori, de toate soiurile si culorile.

In ghivece si vaze mari, maicile aranjasera trandafiri si crini albi ce raspandeau o mireasma irezistibila, invitand in jurul lor suite de fluturi invesmantati in haine de gala. Pe deasupra capetelor celor prezenti se inaltau trilurile mierlelor si privighetorilor ce nu mai conteneau sa incante multimea, ascunzandu-se in inima brazilor sfatosi. Si intr-un astfel de decor mirific nu am putut decat sa imi doresc sa tac, sa ascult si sa ma rog. Povestile pelerinilor care veneau la mormant erau multe, unii dintre ei aducand doar multumiri, altii plangand si cerand ajutor. Dar marturisirea unei tinere mamici, care tinea de mana un baietel de doi ani, cu fata rumena si atitudine cuminte, mi-a atras atentia. Chipul femeii radia de fericire in timp ce spunea celor prezenti ca ani de zile incercase sa ramana insarcinata prin multe metode si tratamente, pana cand a venit la Prislop si s-a rugat. La scurt timp a ramas insarcinata si a nascut un baietel, iar acum vine sa ii multumeasca parintelui.

Pestera Sfantul Ioan de la Prislop

Nu departe de acest loc, urcand putin pe munte, se afla grota Sfantul Ioan de la Prislop, sapata in piatra de acesta. Drumul este abrupt si anevoios, incat nu poti sa nu te intrebi cum de urca calugarul si mai ales cum de traia aici pe timpul iernii. In apropierea pesterii izvoraste un parau cu apa limpede, acesta fiind si motivul pentru care peretii grotei sunt mereu umezi. Pestera are doua icoane, una cu Sf. Ioan de la Prislop si alta cu Fecioara Maria cu Pruncul.

Sub icoane, maicile au grija sa puna intotdeauna flori proaspete si sa schimbe uleiul de la candela. Pestera iti ofera un sentiment profund de liniste, ce iti inunda intreaga fiinta, iar timpul isi pierde insemnatatea. La intoarcere, pentru ca se spunea ca mancarea de la manastire este binecuvantata si are gustul mai bun, m-am oprit la bucataria Manastirii Prislop, unde am mancat o delicioasa supa cu galusti si mamaliguta cu branza. Apoi, pentru ca satul era la o distanta de 3 km de manastire, am fost primita de maici intr-o chilie, unde m-am lasat pe aripile unui pui de somn odihnitor.

Cand am revenit in Bucuresti m-am simtit un alt om. Un om mai calm, impacat cu soarta sa si dornic sa vorbeasca tuturor de Parintele Arsenie Boca.

2 comments on “Amintiri din prima calatorie la Prislop

1. Dumineca care a treut TVR2 a difuzat in eter un reportaj despre primii 15 cinsprezece preoti martiri ai Romaniei din perioada `39-1989.
    Initial am fost incantat de initiativa lor dar apoi m-am intristat cand am vazut ca un mare OM inainte de a fi preot,n-a fost macar in treacat mentionat printre raposatii parinti martiri !!! Arsenie DZIAN prin darul hirotoniei BOCA a fost este si va fi un vazator cu duhul !!! Nostradamus cred ca-i este stranepot,Cayce,nepot si Vanga nepoata… Poate d-na Valentina de la Iasi mai strabate timpul cu aceiasi aquitate duhovniceasca !!! Daca vreti sa intelegeti cu atentie ce spunea parintele la pericope si in afara acestora scriti-mi la muressorin@yahoo.com
    -Va vor stapani tiganii !!!
    OBAMA reales !!!
    -Veti fi vaniduti!
    Datorii imense la FMI !!!
    si mai sunt… Cine poate sa-mi imprumute CARAREA IMPARATIEI este binecuvantat de parintele insusi !!! Sinteza celor 800 de capete diin gandirea OMULUI DZIAN si preotului BOCA (italiana -bocca,gura,organ de comunicare,vorbire)nu-mi este suficienta ca sa descopar tot ce ma lasa parintele sa va spun!!! Sper sa nu bocanesc (Boca Arsenie)si eu asemeni unui cerb in codrul lumii si sa nu ma auda cineva !!! Arsenie – arseniu,arsenic-substanta chimica care in contact cu pielea arde !!! Arsenie Boca=Gura care Arde !!!

2. Sf.Ioan de la Prislop versus Ioan din Patmos (amandoi s-au nevoit intr-o grota pana cand Harul s-a coborat asupra lor…)Parintele Arsenie la fel !!! Acolo a gsit cred scrierile Avvei Ioan Prislopeanul care deocamdata imi sunt necunoscute !!! Poate in duh parintii au comunicat intr-e ei !!! muresorin@yahoo.com